Teamen använder kreativitet och uppfinningsrikedom för att slutföra psykiska, fysiska och kreativa utmaningar.
Quickfire är ett appbaserat, teambyggande spel. Varje team startar spelet med en surfplatta, en låda med utrustning och en liten del av spelets valuta. Deras uppdrag är att utföra så många utmaningar som möjligt inom en given tidsram för att maximera sina poäng och vinna spelet. De mentala, kreativa och fysiska utmaningarna erbjuds i varierande svårighetsgrad och en mängd olika former - foto, video, en-svarsfrågor, flervalsfrågor, logiska pussel och mycket mer! Teamen väljer bland 100-tals tillgängliga utmaningar, alla med en försökskostnad en belöning för ett framgångsrikt slutförande. Vissa utmaningar kräver deltagande av alla i gruppen vilket bidrar till behovet av avgörande ledarskap, strategi och effektiv kommunikation.
Actiontakten bygger stadigt, samtidigt som tiden tar slut! Detta innebär lite stress under de sista minuterna av aktiviteten, och som förväntat skapar detta en kul atmosfär med skratt och mild panik. Det vinnande teamet krönas som segrare.I Quickfire, arbetar de framgångsrika team effektivt tillsammans för att väga upp risk och belöning. Medan tiden tickar. Deltagarna måste tala och låta resten av teamet veta vilka utmaningar de kan utföra effektivt. Förtroende växer samtidigt som utmaningarna slutförs och individerna lär sig att uppskatta varandras olika förmågor. Grupputmaningar kräver att teamen implementerar nytänkande. De måste använda effektiv kommunikation för att tillsammans besluta om en gemensam strategi och sedan snabbt ge sig in i utmaningen.
Quickfire innebär en hel del skratt! Den lämnar teamen med en känsla av spänning och samhållning! Det viktigast är att individerna lär sig att uppskatta sina egna styrkor och de andra teammedlemmarnas färdigheter.
Vi har fokuserat på gruppdynamik, färdigheter och roller i vårt team. Quickfire var lysande för att hjälpa människor att se sina egna styrkor och svagheter och uppskatta dessa i varandra. Vi har märkt en signifikant skillnad i hur människor kommunicerar och arbetar med varandra efter denna aktivitet.