För att förstå kraften bakom spelifiering och
förbättrad inlärning försökte American multinational corporation, Emerson
Electric integrera experimentella
affärspel i sitt
årliga ledarskapsutvecklingsprogram i Beijing. Emerson ville fokusera på förståelse
för företagets ledningskompetens, lagets sammanhållning och problemlösning.
Vi tillverkade den skräddarsydda, skattjakts-baserade, The Discovery Challenge, för att specifikt matcha och förstärka dessa lärandemål och införliva de sju ledarskapsegenskapern som krävs av alla seniorledare på Emerson.
I The Discovery Challenge tilldelades deltagande lag ett Discovery Wheel, ett häfte , en digitalkamera, en karta och en begränsad budget för att kunna flytta runt i staden. Häftet innehöll detaljerade instruktioner, tider och tillämpningen av varje ledningskapskompetenser samt en lista med tjugo platser där lagen kunde välja vilka särskilda platser de ville besöka. Platser såsom Birds nest´s, Water Cube och Förbjudna staden var attraktioner som fanns längre bort eller var mer utmanande och gav därför högre poäng.
Vid destinationsankomsten använde varje lag Discovery Wheel för att avslöja den verkliga utmaningen. Utmaningarna varierade, allt från att hitta kuriosa, ta uppfinningsrika lagfoton eller möta vår evenemangsfunktionär för att fullfölja en problemlösningsuppgift.
Lagen slutförde uppdragen på det antalet platser som tiden tillät och återvände till hotellet innan tiden för att lämna in svar och delta i en lag- genomgång tog slut. Medan vår huvudfacilitator ledde ”back- to- work” tillämpningen och strategiska referenser till Emersons ledarskapskompetens stämde funktionären av poängen och visade lagfotona.
När laget med högsta poäng och laget med bästa lagfoto hade tillkännagivits förstärktes de slutliga budskapen, därefter kunde festen börja.