Design Thinking är en iterativ process där vi försöker förstå användaren, utmana antaganden och omdefiniera problem i ett försök att identifiera alternativa strategier och lösningar som kanske inte är omedelbart uppenbara under den initiala förståelsenivån. Samtidigt erbjuder Design Thinking en lösningsbaserad metod för problemlösning. Det är ett tankesätt och arbetssätt, samt en samling av praktiska metoder.
Design Thinking kretsar kring ett djupt intresse av att utveckla en förståelse för de människor som vi designar produkter eller tjänster åt. Det hjälper oss att observera och utveckla empati med mål användaren. Design Thinking hjälper oss i ifrågasättningsprocessen: ifrågasätta problemet, ifrågasätta antagandena och ifrågasätta konsekvenserna. Design Thinking är perfekt för att adressera problem som är dåligt definierade eller okända, genom att omformulera problemen på ett mänskocentrerat sätt, skapa idéer under brainstormingsessioner, och anta en praktisk strategi för prototyper och testning. Design Thinking inkluderar också pågående experiment: skissningar, prototyper, tester, och provning av koncept och idéer.
Design thinking inkluderar ofta också en process som kallas Resource-baserad View (RBV) vilket är ett sätt att uppnå konkurrensfördelar genom att utforska företaget för att hitta källorna till konkurrensfördelar i stället för att titta på konkurrenskraftig miljöer.. Om en resurs visar VRIO attribut kan resursen användas för att göra det möjligt för organisationen att vinna och upprätthålla konkurrensfördelar. VRIO attribut är löst definierade som: värdefulla? Sällsynta? Kostsamma att imitera?
För att utnyttja VRIO-resurserna eller de "värdefulla resurserna" krävs det organisation innovation. Användningen av innovativt tänkande för att utveckla unika eller olika sätt att kombinera resurserna till bättre resultat och få konkurrensfördelar.
Tänkandet under hela denna processen måste förbli anpassningsbart och smidigt. Agila metoder eller "Agile" är en process som hjälper team att ge snabba och oförutsägbara svar på feedback de får under sina projekt. Det skapar möjligheter att bedöma ett projekts riktning under utvecklingscykeln.
Här är
ett urval av Catalysts populäraste företagsspel och teambyggande aktiviteter
som fokuserar på detta resultat.
Behöver du hjälp att välja?
Letar du efter något annat?